Nous models editorials.

Tenint en compte els canvis socials i econòmics que hem experimentat en els darrers deu anys, esperonats per la revolució tecnològica de les TIC i la web 2.0, era d’esperar que sorgissin nous paradigmes de lectura, d’escriptura i, per descomptat, també d’edició.
La web i la popularització i extensió d’Internet han democratitzat l’accés de la població a les diferents formes d’expressió i creativitat que abans només estaven a mans d’uns pocs i, alhora, també ha suposat la creció de nous models de negoci i ha exigit repensar i dinamitzar els models de negoci i de difusió cultural més tradicionals, com el món de l’edició.

Les editorials han mirat d’adaptar-se a la nova realitat de la societat de la informació amb la creació de les seves respectives pàgines web, on ofereixen diferents recursos audiovisuals, a més a més de la consulta online del seu catàleg, i d’algunes eines de difusió a les xarxes socials, com són blogs, twitter o facebook.

Per una altra banda, també han aparegut opcions d’autoedició a través de la xarxa, com és el cas de Bubok, un servei online que permet a qualsevol persona autoeditar i publicar un llibre amb la possibilitat d’elegir diferents formats com paper o e-pub.

Ara bé, entremig d’aquestes dues opcions també trobem un interessant i innovador model editorial fora de l’àmbit tradicional: és el que ens proposa l’editorial TRIA Llibres, un projecte editorial que sorgeix fruit de la iniciativa de l’Associació Cultural Editorial Tria, formada per un grup de persones de diferents àmbits del coneixement que amb passió, professionalitat i voluntarietat s’han endinsat en el món de l’edició.

Gràcies al cicle de visites a institucions culturals, Cultura a la pràctica, organitzat per les professores Alba Colombo i Mireia Cirera, del Màster de Gestió Cultural de la UOC, que ofereix la possibilitat d’apropar el món de la gestió cultural als estudiants i persones interessades, uns quants alumnes vam tenir el plaer de compartir una interessant xerrada amb dos reponsables de l’editorial que ens van fer conèixer la seva tasca.

La proposta de TRIA és trencadora per vàries raons: és una editorial online que imprimeix sota demanda, és a dir, s’editen els llibres individualment en funció de cada venda online: si un llibre es compra aleshores s’edita, en comptes d’imprimir per tirades regulars; està gestionada per un grup de persones que s’han constituït com a associació amb una estructura organitzativa sense ànim de lucre que obre la possibilitat de participar en el projecte a socis i col·laboradors amb inquietuds socials i culturals. A més a més, amb un segell de qualitat format per obres de narrativa, poesia, teatre i assaig, TRIA és una editorial que ofereix als autors novells l’oportunitat de publicar les seves primeres obres i, alhora, dota a l’autor d’un major control sobre el procés editorial.

Cada nou títol compta amb una festa de llançament en la qual socis i autors es poden trobar i intercanviar impressions. La tasca de difusió i comunicació, tant de les festes de presentació com de les diferents notícies de l’editorial, es realitza a través de les xarxes socials, especialment del twitter.

Sens dubte, l’editorial TRIA, que ha sabut aprofitar l’ús de les TIC per a l’àmbit de la cultura, representa una alenada d’aire fresc en el món editorial i una forma de publicar més participativa i propera, sense que el seu catàleg perdi la qualitat.

Més informació:

http://www.triallibres.com/

http://editorialtria.com/web/el-nostre-projecte/

http://gestiocultural.blogs.uoc.edu/

http://gestiocultural.blogs.uoc.edu/2013/05/30/cultura-a-la-practica-molt-mes-que-un-cicle-de-visites-culturals/

About kessetana

Software Engineer, Humanist, art & culture lover, science curious, inconstant but passionate traveler, casual athlete, permanent learner, above all, human being.

Posted on Juny 13, 2013, in Art i Cultura, Literatura, Universitat. Bookmark the permalink. 1 Comentari.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: